Thursday, May 16, 2019

Klimatamatören, del 4

Det här är det sista inlägget som snuddar vid klimat och miljö. Om det nu kan vara till någon tröst.

Tittade ut på miljön här. Dags att klippa gräs för första gången i år men jag väntar lite. Tycker maskrosor är fina.

Tur att det är långt till grannen. När jag bodde i villaområde på 80-90-talet, blev man nära på lynchad om det såg ut så här.

Klimatamatören är mera bekymrad för haven.

Plasten i havet, t.ex.

I Stilla Havet flyter det omkring en plastkontinent som är 3 gånger större än Frankrike. Mer info HÄR. Påverkar havsfloran negativt naturligtvis. Hörde på radion idag att plasten i havet kan vara +20 gånger större än den synliga på ytan.

Hundratals miljoner människor är beroende av  fisket i haven.

Lokalt är torsken allvarligt hotad i Östersjön. Mer info HÄR.

Vi har ju märkt att fisket i Stockholms Skärgård har blivit mycket sämre genom åren. Försurning har gjort att fiskbeståndet blivit glest.

Allt detta ovanstående är odiskutabelt människans fel. Klart synligt. Fast det är lättare att alarmera om koldioxid vilket är svårt för en vanlig dödlig att se.

Nog sagt om det.

Idag har jag börjat sätta upp reglar som stöd för nättaket.

Mycket tid går åt till att komma på hur man skall göra när man inte har någon hantlangare.

Sara och Truls var uppe och kontrollerade.

Tur att jag har hatt på mig på dagarna. Annars hade mossan vuxit på huvudet.



from Flytten till landet https://zekezypt.com/2019/05/16/klimatamatoren-del-4/
via IFTTT bodycontact medlem

No comments:

Post a Comment