Friday, October 30, 2020

Andas medans det är gratis!

I morse när jag kom ner, låg Norpan där på soffkanten och tog emot. Bästa ”God morgon”.

Hon har koll på allt som sker i huset. Ibland vill hon in i gästhuset. Hon kan vara helt osynlig när man går in där men när man skall ut händer det. Alla sätt vi kommit på, har hon överlistat. Hon kommer in. Vi har enats om att katten är smartare än vi.

Idag skulle jag åka till kvarnen och samhället för att handla. Det fick bli en rundtur när jag ändå fått foten över Skorpans tröskel. Borta bra hemma bäst, ni vet.

Höstlandskapet är vackert, tycker jag. Lövträden börjar sin semester.

Hösten är mild och kossorna går ute och betar. När kossorna går ute och betar är elräkningarna låga hemma. Jag gillar att se kor. Fattar deras bidrag i ekologin. Kor och synen på kor måste avhandlas i något inlägg framöver. Nu har jag ändå betalat för att få blogga ett år till på WordPress.

Naturligtvis en sväng upp till…

… ja, ni vet. Visingsö ligger som en tarm i Vättern. Dit skulle vi åkt i år men det blev inget av. Som vanligt, vi är tröga och har höga trösklar.

Raka vägen till kvarnen i utkanten av kommunen. Mjölnarn var pratsam idag. Kontentan, aktivister som kidnappat miljöpolitiken till miljöns förtret. Jag fick med mig jordnötterna hem till ekorrarna. De har en begränsad utfodringstid och ”Zekes tuta” fungerar. Nu ser det överkomligt ut.

På vägen hem lyssnade jag på ”Klotet”, SR’s miljöprogram. Ibland bra eller som idag orealistiskt. I ögonvrån skymtade grönt. Måsta vara blast av betor. Har kanske lär mig något av livet på landet. Av bilen hördes inget utom suset av däcken.

Hemma på Skorpan igen räknade jag ut hur mycket bensin det gått åt och hur mycket vi släppt ut. Nyfiken som jag är just nu på detta i min strävan i att få torrt på fötterna.

57 km inklusive samhället. 4,7 liter bensin (3,5 kg).  9,7 kg koldioxid.

Hur kan det så mycket CO2? Kemin är underlig.

Tänk er ett knippe dynamit.

Den får man lätt ner i en skokartong men tänd på den innan och spring! Då får ni leta efter skokartongen. Dynamiten är borta. Kemins underliga förmåga att ta utrymme.

I bilmotorn sker 1000-tals kraftiga explosioner varje minut utan att vi tänker på det. Inget om detta för det kan ni googla om ni är intresserade.

I förra inlägget sa jag att hela Sveriges utsläpp från bilar skulle visas. Det får vänta. Finns så mycket kring detta. Mycket att räkna på och motsägande fakta.

Visste ni förresten…

…att varje gång vi andas, drar vi in med 0,4 g koldioxid (i luftens sammansättning) och släpper ut 4 g. Räkna på det! Jag vet vartåt det lutar. Andas medans det är gratis!

Nu är det fredag och vi gör ett trivsamt intag av C2H5OH.



from Flytten till landet https://zekezypt.com/2020/10/30/andas-medans-det-ar-gratis/
via IFTTT bodycontact medlem

No comments:

Post a Comment