Saturday, May 23, 2020

Idag firar vi Novalie:)

Idag är det den tjugotredje maj, och det innebär att mitt femte barn fyller år:)

Min fjärde dotter, Novalie föddes en alldeles strålade majdag för hela sjutton år sen. Vilket är mer obegripligt än vanligt, för hon är fortfarande liten i mina ögon:)

Hon är född efter tvillingarna och jag erkänner villigt att jag först var så sjukt besviken över att det bara var en bebis den här gången. Men vilken bebis sen! Novalie är den av barnen som varit enklast som liten. Jag kunde lägga ifrån mig henne, och hon låg och kikade i en minut sen somnade hon. Varje gång. Sällan ledsen, aldrig arg. Sommaren 2003 var varm och skön och vi åkte runt på massor av utflykter, aldrig några problem med henne. Fick hon bara mat och torra blöjor så var hon nöjd och tillfreds. Efter tvillingarna som liksom aldrig varit synkade alls, så insåg jag hur jäkla enkelt det hade varit om de två varit som henne. Förstå skillnaden!

Efter Novalie kom Trixie och sen Lovelia och de är en stadig tjejtrio, har alltid varit och är fortfarande.

Hon hatar att bli fotograferad så det bidde inget sånt, ni får en bild från 2012 i stället:)

Det är Novalie i mitten, till höger Trixie och till vänster Lovelia. Bilden är från Älvas dop tror jag 🙂

Novalie är fortfarande en ganska enkel person, men kan svänga som fan. När hon är glad är hon superglad och är hon arg är hon förbannad så in i helvete.

Det är ju inte den roligaste perioden i hennes liv just nu, att ha skola på distans är inte så kul, även om det på många sätt funkar toppen. Men det sociala blir lidande. Jag är ändå extremt glad över att inte ha en student i år, för som jag sagt förr så lider jag väldigt med dem. Att ha en egen unge att hantera sorgsenheten med slipper jag gärna. Novalie går första året på gymnasiet, så förhoppningvis hinner det ordna till sig innan hon går ut:)

Hon sparar till en egen speldator, och har hållit på med det länge nu, så jag har lovat henne att lägga till det som saknas. Hon önskar sig pengar av alla, så förhoppningsvis behöver jag inte bli helt ruinerad på kuppen…

Trixie och jag var och köpte skor till henne igår, hon fick presentkort i konfirmationspresent, och passade på att fynda lite på rean till Novalie.

Lite paket måste man få, och det blev en kjol och en ärmlös, kort byxdress, och så hade Trixie köpt en jättefin tröja och ett halsband. Vi ska ha lite fika idag, märkligt nog är de lite less på det nu? Maj är alltid mycket fika:) Tjejerna skulle baka, så vi får väl se vad det blir.

Släktkalas hoppas vi kunna ha i sommar! När man kan sitta ute så ska det ju kunna fungera, hoppas man.

.

I går var det full rulle hela dagen kändes det som, trots att jag inte gjorde så himla mycket.

Började med att sova, sen upp och käka frukost och röja köket. På med träningskläder och iväg för ett högintensivt pass utan vikter. Hujedamej vad jobbigt! När pulsen skenar och man inte får vila, då känner man att man lever:)

Hem, käka lite i solen samtidigt som jag snackade med min tjejtrio och även Patricia. Det var ruskigt svårt att slita sig från solen, men till sist gick jag och drog på ett par brallor och åkte iväg med Trixie. Jaja utan att duscha…Bytte inte ens tröja utan tänkte att det får synas att jag tränat, inte för att det är nåt ovanligt direkt. Jag sa det till Trixie, att jag har en fullspäckad garderob med snygga kläder, och vad är de jag använder? Jo träningskläder. Vad är det jag har i särklass minst av? Jo träningskläder:)

Jag får lov att ändra på antingen mina träningsvanor eller mina shoppingvanor kanske:)

Nä, jag har vanliga kläder på mig ofta, men det känns ibland som att jag vanligtvis visar mig i tights och linne.

Vi handlade skor först, från Skopunkten, sen rean på H&M. Nån som vet varför man inte får prova kläder längre? Jag fattar såklart att det beror på corona, men är det extra smittsamt i ett provrum? Är de rädda att man ska nysa och snora på kläderna och därmed sprida smittan? Sprids det så?

Det går ju faktiskt att prova kläder även ute i butik, jag har ingen lust att köpa saker som sen är fel i storlek. Plus att man tar och känner på allt möjligt i en butik så varför just själva provande i en hytt skulle vara så farlig förstår jag inte?

Men så var det. Tacksamt nog så passade både de kläder som Trixie köpte till sig själv och de vi köpte till Novalie.

Sen vidare till Citygross för tråkig mathandling, och sen hem. Packa upp allt och turbo ut i solstolen:)

Jäklars vad här skulle carpas sol! Corrinda kom hem från jobbet och sa att det skulle regna och vara 12 grader idag, vilket stämmer, så jag bestämde mig omedelbart för att förlänga min solstolssejour:)

Jag låg där som en strandad val och jäste tills solen skymdes av grannens träd. Då hade syrran kommit och det var mer än hög tid att laga tacos. Till en pytteliten skara, bara jag, syrran och fem barn. Corrinda och Patricia drog iväg på en bränbollsturneringsfest, utomhus. Det är ändå jäkligt intressant att se hur kreativa folk kan vara. Kan man inte gå ut på krogen och festa, så kan man ses i lite mindre sällskap, utomhus.

De ramlade in nångång på nattkröken, så det var förhoppningsvis trevligt.

Det var hyfsat i går kväll, jag packade på mig en extra tröja bara när vi sen gick ut med Doris, men den riktiga värmen lyser med sin frånvaro.

.

Idag ska jag sitta med plugg hela dagen. Tänker försöka redigera alla tre skitlånga texterna på mellan 30-50 sidor efter de kommentarer jag fått, och även den språkgranskning som gjorts.

Jag vet inte hur det är med er, men har ni som inte dagligdags jobbar med språket på något vis tvärkoll på all grammatik? Att ni som skriver akademiskt, eller liknande i ert arbete bör ha det fattar ju alla, men ni som jobbar på typ Ica, eller är bilmek, eller kanske sopåkare? Förskolelärare, sjukvårdspersonal, läkare?

Jag har ganska dålig koll. Jag vet att jag kan skriva väldigt korrekt gällande meningsuppbyggnader och stavning. Det bara finns där, helt naturligt, jag ser och känner när det är rätt eller fel. Oftast:) Men när nån säger ”uteslut alla adverb!” eller ”Använd inte possessiva pronomen” då är det Hej Google som gäller:D

Verb är sånt som man kan göra, till exempel se och köra

Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring.

Adjektivet sen oss lär hurdana tingen är.

Den gamla ramsan kör jag i huvudet när jag måste försöka vara grammatisk. Och den hjälper ju föga på alliterationer, imperativ, subjunktioner. Och vem fan kom på att byta namn på Imperfekt till Preterium? Eller hur det nu är:)

Summan av det hela är att jag klarar av grammatik hyfsat tack vare att jag ser hur det ska se ut. Det är jag jäkligt tacksam över!

Men jag är helt lost när nån säger ”bisatser”. 😉

Sen kommer vi till det grafiska, med indrag och skit. Det har jag aldrig ens fått lära mig. På min tid hade vi skrivmaskiner. Av nån oklar anledning jag inte minns så fick jag aldrig gå på det heller, det kan ha varit att det låg under Elevens val, och att det alltid var fullt.

Jag tror inte ens man använde indrag då? Men det är först på senare tid som jag ens kan skriva utan att använda pekfingervalsen:D

Jag har med största säkerhet inte en korrekt fingersättning, men den funkar för mig. Jag kan inte skriva långa stycken utan att kika på tangenterna, men ibland så fladdrar fingrarna bara på, oftast när jag glömmer att jag inte kan. Jag varvar, kikar växelvis på skärmen och sen på tangenterna. Så länge jag har min egen dator vill säga. Man lär sig ju sitt eget tangentbord.

Ibland så kör jag ett sånt där test på internet, hur många ord man kan skriva på en minut. Och jag får alltid godkänt med god marginal, så jag vet ju att jag inte är usel. Men att vara snabb är inte allt.

Förr skrev jag snabbare för hand än vad jag knattrade på datorn, men nu är det tvärtom. Dessutom får jag ont i handen ganska snabbt… Och! Jag har blivit lat. För på datorn så rödmarkeras ju ord som är felstavade, med andra ord behöver man inte tänka efter om man är osäker. Man bara skriver nåt och får stavningskontroll direkt. Egentligen inte så bra, men bekvämt.

Alla kan ju fatta hur många rödmarkerade ord jag har i ett vanligt blogginlägg:D

Men det är med flit, för hittepå-ord är kul.

.

Nu ska jag kanske ta itu med skolan istf att sitta här och fördröja.

Vi hörs nog lite senare, ha en toppenfin lördag:)



from Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda https://carolawetterholm.se/2020/05/23/idag-firar-vi-novalie/
via sexdejting

No comments:

Post a Comment